Dag 5 en 6 - Reisverslag uit Zakopane, Polen van M. Welvaarts - WaarBenJij.nu Dag 5 en 6 - Reisverslag uit Zakopane, Polen van M. Welvaarts - WaarBenJij.nu

Dag 5 en 6

Blijf op de hoogte en volg M.

13 Mei 2015 | Polen, Zakopane

Gisteren (dinsdag 12 mei 2015) geen verslag geschreven, want we waren naar Auschwitz geweest, even alles laten bezinken.

Gisterochtend vroeg opgestaan, de zon schijnt. Lekker ontbeten gastvrouw was echt heel aardig. Hup de koffers in de auto en om half 9 gingen we richting Oswiecim (=Auschwitz- Birkenau). Flinke rit voor de boeg, zeker 2,5 uur rijden. De auto rijdt echt heerlijk.

Rond kwart voor 12 kwamen we in Auschwitz aan. We kregen een rondleiding van 4 uur!

Velen van jullie kennen het verhaal maar toch zal ik in het kort vertellen: in 1940 liet Hitler het grootste concentratiekamp van de tweede wereldoorlog bouwen. Meer dan 4 miljoen mensen, voornamelijk joden werden hier doodgeschoten of vergast. En vervolgens in massagraven gelegd of in een van de vijf crematoria verbrand.
In kamp Birkenau zijn nog resten van de crematorium over.

We kregen eerst rondleiding door de barakken in Auschwitz, kleding,speelgoed,brillen,schoenen,tassen, haren lagen er nog bewaard. Foto's konden we bekijken. Je kunt gewoonecht niet voorstellen wat er toendertijd gebeurd. Echt verschrikkelijk.

Daarna gingen we met een bus naar Birkenau.

Sinds 1942 voerde een treinspoor naar het vernietigingskamp Birkenau. Treinkapingen vol mensen werden hier afgeleverd om te worden vergast. Voor de kampen in januari 1945 werden bevrijd, werden de crematoria en de gaskamers verwoest door de Duitsers om die sporen van hun gewelddaden uit te wisten. Kamp Birkenau bevindt nog in staat waarin het door de nazi's is achtergelaten. Stenen en houten barakken staan er nog, ook de schoorstenen en een ingestorte crematorium.
Aan het eind van de spoorlijn staat een gedenkteken.

Rond 16:00 uur waren we weer terug bij de auto. Helemaal ontdaan wat er allemaal gebeurd is en wat we gezien hebben.
We zijn naar de Mac gereden voor even alles van af te zetten en vervolgens naar onze nieuwe slaapplek, paleis Paszkowka. Niet onze smaak, maar wel leuk om mee te maken.

Dag 6: vanochtend relaxed ochtend gehad, niets moet! Rondje om het paleis gelopen, niets te beleven. Toen hebben we de auto gepakt en zijn we naar Ojow Nationaal Park gereden, ongeveer een uurtje. De navigatorsysteem heeft leuke route gegeven lekker binnendoor.

Ojow Nationaal Park = het omvat de vallei van de rivier de Prudnik, die zich hier 200 meter diep in de kalkrotsen heeft ingeslepen. In het dal breekt boven de klei en los een laag wit kalksteen door die het landschap een uniek schoonheid geeft.

Het weer was perfect, de zo'n scheen volop.nheerlijk gewandeld en ook veel foto's gemaakt. Zo dat was het weer. Morgen vliegen we om 12:25 uur richting Eindhoven. Houdoe!

• 13 Mei 2015 - 20:40

Paul:

Zo weer een ervaring rijker dames ben beniewd naar de foto s en verhalen tot morgen

• 13 Mei 2015 - 21:09

Ineke:

Wat een ervaringen weer zeg. Jaaaa ik was al op de hoogte gister maar
    toch mooi om te lezen. Snap niet Marjolein dat jij als prinses Van Kessel,
    waar je opa en opa op een landgoed woonden, je niet thuis voelt in een
    paleis :-) haha. Ik ga jullie volgen morgen. Wens jullie een goede reis en
    een goede thuiskomst.